Hoewel de begrippen project- en programma management breed zijn ingeburgerd binnen de overheid, is het meestal in het begin even zoeken. Wat hoort bij de scope, wat niet, wie is opdrachtgever, wat mag je als opdrachtnemer doen en laten. Het uitdagende is dat het allemaal nog niet bestaat of niet helder is afgehecht. Tegelijkertijd moet er wel op korte termijn een resultaat worden geboekt.
Een vaak voorkomend vraagstuk is de organisatorische inbedding: wie heeft iets over dit project of programma te vertellen, met wie moet je rekening houden, wat zijn de bestuurlijke gevoeligheden. Ook dat moet nagelopen worden en in een proces gezet. Last but not least is het van belang het juiste team samen te stellen met wie je de klus mag klaren. Zit er voldoende energie in het team, zijn alle relevante expertises aanwezig, is voor ieder zijn/haar rol en de opdracht helder?
Al met al steeds opnieuw complexe puzzels die heel goed bij mijn vaardigheden passen. Ik kan goed omgaan met de onzekerheden die in het begin aan de orde zijn en weet meestal vrij snel de vinger op de zere plek te leggen. Door mijn interim ervaring ken ik de weg in de meeste overheidsorganisaties goed. Dit helpt bij het opzetten van een slagvaardige aanpak.
Al in de tijd dat ik in loondienst was wisselde ik ongeveer elke anderhalf jaar van baan. Dat heeft zich in mijn ondernemersbestaan voortgezet. Onderstaand heb ik een aantal opdrachten opgenomen die ik de afgelopen jaren heb gedaan. Ik heb ervaring met lijn-, project- en programma-management. Referenties zijn op aanvraag beschikbaar.
De gemeente Tilburg bereidt zich met een programma voor op de implementatie van de nieuwe Omgevingswet. In het kader van het programma zijn een omgevingsplan en diverse organisatie-ontwikkelprojecten opgezet.
De opdracht betrof een onderzoek naar mogelijke bezuinigingen in het beheer van de openbare ruimte en inkoop grond, weg en waterbouw (GWW) ten behoeve van het gemeentebrede bezuinigingsprogramma 1Stad1Opgave (totale omvang 120 mln). Ik leidde een team van 8 consultants en sr beleidsadviseurs en organiseerde ambtelijke en bestuurlijke afstemming tussen de centraal stedelijke diensten en de stadsdelen.
Stadsverwarming Purmerend BV heeft een energietransitie doorgevoerd. Voortaan wordt de warmte opgewekt door verbranding van biomassa. Daarnaast werd het bestaande stadsverwarmingsnet geoptimaliseerd. Ik was verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement. In deze rol hield ik mij bezig met de voorbereidingen van de transitie (o.m. onderzoek naar diverse alternatieve bronnen: geothermie en biomassa), aan te vragen subsidies en vergunningen. Ook onderhield ik de contacten met de betrokken overheden en andere organisaties om op deze manier het draagvlak voor de beide projecten te versterken.
Door de herindeling van de organisatie van afvalinzameling, beheer openbare ruimte, toezicht en handhaving, was een andere vraag naar ruimte ontstaan voor het stallen van vuilnisauto's, veegauto's en het onderbrengen van medewerkers. De opdracht betrof de ontwikkeling van een sluitende businesscase en een meerjarige planning om een aantal gebouwen te herontwikkelen, een aantal gebouwen her in te richten en een aantal gebouwen af te stoten.